Fra Samskriving i Fysikk til SAMSKRIVING I ALLE FAG?

De siste tre ukene har elevene i fysikk 1 og i fysikk 2 jobbet samskrivingsbasert. Temaene har vært henholdsvis halvledere og teknologi. Dette er temaer der det ikke er veldig stort behov for formelbruk og utregninger så jeg tenkte dette var greie temaer for å prøve ut mer samskriving. Det tar litt tid i starten før de får laget seg google-dokumenter og får satt riktige delingsinnstillinger, men en henter igjen det på økt effektivitet etterhvert. Jeg delte inn i grupper på to og tre og vi brukte todaysmeet.com for å dele lenker til alle dokumentene i klassen. De fleste stilte inn dokumentet slik at alle med lenka kunne se og kommentere, mens bare de på gruppa fikk redigere. Motivasjonen for å prøve samskriving var god i begge gruppene. Jeg så gjennom dokumentene etter den første økta og alle var kommet i gang med notater og oppgaveløsing. De bruker bildesøk i Google aktivt og finner gode skisser og figurer som de limer inn i notatene.

De siste to ukene har vi gjennomført en evaluering ved hjelp av en anonym spørreundersøkelse i google. Resultatene spriker ganske mye og det er vanskelig å trekke gode konklusjoner med det forholdsvis spinkle datamaterialet. Ca halvparten av eleven bruker OneNote som arbeidsbok og på spørsmål om de har forsøkt samskriving tidligere svarer 4/10 at de har prøvd det litt. I gjennomsnitt svarer de at samskriving omtrent like effektivt som tidligere når de skal ta notater, men litt mer tungvint når det kommer til oppgaveløsing i fysikk. Videre mener de at det er litt under middels sannsynlig at de kommer til å ta i bruk samskriving i andre fag og at det er litt over middels sannsynlig at de vil ta det i bruk i senere studier.

Jeg har brukt en del energi på å stresse bruken av samskriving i disse timene, men ser at de har en del praktiske problemer i oppstarten av ny time. Hvor var dokumentet? Hvordan gjorde vi dette igjen? osv. Samtidig har de muntlige kommentarene underveis vært forholdsvis bedre enn det svarskjemaet viser. Kanskje fordi det er de mest positive som uttaler seg. Jeg tror elevene må gjennom en prosess for å bli vant arbeidformen, og dette må skje over tid.

Til høsten har skolen planer om å sette i gang prosjektet «Skriving i alle fag» i en del klasser. Prosjektet er beskrevet av Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning. I en fil på denne siden fant jeg skrivehjulet:

Skrivehjulet
http://www.skrivesenteret.no/uploads/files/Smidt_Ti_teser.pdf

En del av punktene formelig «skriker» SAMSKRIVING.

Målet mitt nå er å få innført prosjekt «SAMSKRIVING I ALLE FAG»
Vi må kunne få til det i minst en klasse til høsten. Skrivesenteret har laget gode undervisningsressurser med tips til hvordan en kan komme igang med samskriving i forskjellige klassetyper.

 

Advertisements

2 thoughts on “Fra Samskriving i Fysikk til SAMSKRIVING I ALLE FAG?

  1. Hei, spennende og ærlig innlegg om samskriving. Ekstra interessant når det kommer fra en realfagslærer, jeg underviser selv i matematikk og økonomifag. Jeg har en del erfaring i samskriving og tenkte bare å dele noen ideer:
    Et tips for å gjøre det enklere mht samskriving er å bruke Office365. Jeg vet STFK har Office365(jeg holdt et kurs for en gruppe på Charlottenlund vgs i høst). Der ligger allerede elevene inne. Det er veldig enkelt der å opprette et dokument for deling. Unngår lettere spørsmål om hvor dokumentet er osv. I Office365 så jobber man i OneDrive for business (litt tungt navn). Der ser man raskt dokumenter som deles med meg, alt er søkbart og sorterbart på dato. Webversjonen av Officeproduktene er ganske likt det der er vant med fra før Word, PowerPoint, Excel osv. Man finner igjen medelever bare ved starte å skrive navnet deres, trenger ikke opprette å huske flere brukernavn og passord. En annen fordel er at eleven også kan velge å dele et dokument han har skrevet i et fag med en lærer i et annet fag, for med det prosjektet dere skal ha til høsten, så kan det hende det vil inngå en del tverrfaglig arbeid. Eleven velger selv hvem han vil dele arbeidet med og lærerne finner det igjen i mappen som heter dokumenter som deles med meg. Jeg ville også virkelig anbefale å bruke OneNote i stor utstrekning, har mange positive erfaringer med det.

    • Hei igjen og takk for et nyttig innlegg. Det stemmer at vi har tilgang til OneDrive for business (tidligere SkyDrive Pro) og dette fungerer til deling i skyen. I nettundervisning i kjemi har jeg lagt ut et OneNote-dokument med oppgaver og fagtekster. Dette er åpent for alle og elevene kan synkronisere det med OneNote på egen maskin. På den måten kan de bruke OneNote til oppgaveløsing på en oversiktlig måte. Det var litt tilfeldig at vi brukte google.docs til samskriving i fysikktimene, kanskje mest for å komme kjapt i gang. I ettertid ser jeg at det kanskje ville vært mer hensiktsmessig å bruke webaplikaskjonene i OneDrive. Her er det bedre tekstbehandler og bedre kontroll med deling i og med at de allerede har en bruker. Det ville også gjort det enklere å bruke OnNote direkte fra egen maskin. Mange av elevene her er vant til å bruke OneNote fra før både til notater og oppgaveløsing, men uten å dele med hverandre. Når det gjelder prosjektet med samskriving i alle fag, er det foreløpig mest inne i mitt hode, men markedsføringen starter i klasselærerråd litt seinere i uka.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s