Jeg er på #NKUL og hører om spillbasert programmering med kodeklubben (kidsakoder.no). Språket er utviklet ved MIT og ligger fritt på scratch.mit.edu. Dettr blir et hurtginnlegg skrevet på telefon under foredraget.
I Scratch programmerer i et visuellt grensesnitt ved å legge blokker etter hverandre omtrent som i bruksanvisning fra ikea. Resultatet blir bl.a dyrefigurer som beveger seg rundt på en scene basert på kommandoene som er gitt. Dvs at en ikke trenger å tenke på syntaks på samme måte som når en skriver tekstlinjer i andre programspråk. Ved å bruke matematikkunnskaper kan en programmere bevegelser til dyrefigurer på skjermen for å forme geometriske figurer osv. En kan spille av forskjellige lyder, dyrelyder, bokstaver, tall osv. Dvs at en kan programmere løsning av forskjellige matematikkoppgaver og få svaret opplest. En kan og gå inn å se selve programkoden i tekstformat fo å studere denne nærmere. Det finnes eksempler på nkul.triks.info. En kan f.eks lage spill, kalkulatorer, geometriske figurer  osv.
Dette bør kunne brukes i  matematikkundervisning på mange nivåer.
Stikkord er: Geometri, variabelforståelse, de fire regneartene, negative tall