Kjemirapport på Snap

Snapchat er en bilde/videochattetjeneste der meldingen blir borte etter at den er lest. Det er heller ingen enkel mulighet til å lagre sendte meldinger.

Jeg har oppfordret kjemielevene til å sende videsnap der de bruker de ti sekundene til å filme en kjemisk reaksjon og samtidig forklare hva som skjer. Jeg har presisert på at de skal vektlegge bruk av faguttrykk og presise formuleringer.  Dette kan selvfølgelig ikke erstatte vanlig rapportering og det er en særdeles uvitenskapelig dokumentasjonsform, men for å trene på å formulere seg muntlig er det helt supert. De får kun den tilmålte tiden og må på forhånd tenke gjennom hva de skal si. Når jeg ikke har mulighet til å høre gjennom mer enn en gang, blir dette kun en treningssituasjon. Elevene vet at jeg ikke har mulighet til å sette karakter på dette. Det blir dermed kun treningsom får en formativ vurdering. 

Erfaringen min er at elevene har lav terskel for å brule SnapChat også til dette.

Advertisements

7 thoughts on “Kjemirapport på Snap

  1. Selv om jeg ser at dette kan være hensiktsmessig, er det noe med kommunikasjon med elever gjennom snapchat som byr meg kraftig i mot.

    Som du selv skriver, så slettes videoen etter 10 sekunder og det er ikke mulighet for deg (eller andre) til å se innholdet igjen.

    Dette kan potensielt sette lærer i en utsatt posisjon. Skulle det i ettertid komme beskyldninger om foreksempel at det er sendt upassende bilder mellom lærer og elev, finnes det ingen logg som kan dokumentere uskyld. Jeg er ingen motstander av å kommunisere med elever gjennom sosiale medier. Dette gjør jeg selv med både twitter og Facebookgrupper. Men, i det man beveger seg inn i digitale fora hvor spor slettes fortløpende beveger man seg inn i farlig farvann.

    • Du har helt rett i at det er en risiko for slike påstander, men det blir jo det samme som i andre en til en-situasjoner med elever. Jeg legger vekt på at dette skal være en øvingssituasjon for elevene og at de ikke får karakterer på Snap-ene, kun kommentarer. Jeg tror også at slettingen gjør det litt mer ufarlig for eleven å spille inn seg selv på video.

  2. Tilbaketråkk: Nyttige Snap | Sosialkommunikasjon.no

  3. Tilbaketråkk: IKT i læring – egenvurdering | Lektorthomas

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s